Header Ads

Najib Razak Terkena Jangkitan E. Coli

Najib Razak Terkena Jangkitan E. coli semasa melawat mangsa-mangsa banjir baru-baru ini di Pantai Timur terutama di Kelantan. Beliau disahkan terkena  jangkitan  bakteria  E.coli melalui akaun twitternya PM @NajibRazak.

                              


Doktor menasihati agar Perdana Menteri supaya berehat susulan daripada perkembangan tentang terkena jangkitan bakteria E. coli tersebut. Beliau dijangka akan kembali bertugas secepat mungkin, bila keadaan beliau mengizinkan, menurut catatan pada Twitter beliau.

Apa Itu E- coli
- Jika kita perhatikan perkataan E. coli. Ia semacam Satu bentuk jualan melalui online seperti kebanyakan kita jumpa iaitu e-book, e-pay, e-klik Dan sebagainya. Namun sebenarnya Adalah sejenis bakteria atau virus yang begitu teruk menukar di Eropah Dan kini Semakin kerap berlaku di Asia.

Info Berkaitan Baktiria E. coli

- Sebutan bagi E. coli ialah "E - KO - LAI (Sebutan salam Bahasa Melayu).
- Nama sebenar E. coli ialah "Escherichia Coli".
- Bakteria E. coli Oleh hidup di dalam usus manusia Dan haiwan.
- Ia boleh menyebabkan jangkitan yang sangat serius dan boleh menyebabkan Severe Cramps Dan Diarhea sehingga boleh membawa keracunan makanan.
- E. coli adalah bakteria yang boleh mere bak melalui makanan seperti daging kambing, lembu, Ayam Dan sayur-sayuran.
- Ia bolehberjangkit melalui darah, pundi hempedi, radang selaput otak, saluran air kencing dan jangkitan kika seseorang. Ia boleh membawa maut jika tidak dirawat dengan segera.
- E. coli boleh juga menyebabkan cicit-burut, muntah, deman dan paling bahaya dehidrasi atau penyahhidratan yang boleh mengibarkan kematian.
- Mempunyai pelbagai bentuk Dan saiz yang berbeza-beza Dan boleh membuak secara membelajarnya dua dalam beberapa jam.
- Ia boleh menghasilkan vitamin K dab B komplek yang diperlukan oleh tubuh.
- Bakteria ini menjadi bahaya jika ia beralih dari emosi stem asal.


Tanda-Tanda Dijangkiti E. coli

- Rasa mual Dan muntah-muntah.
- Deman dan badan terlalu panas.
- Dada Terasa sakit.
- Abdominal Cramps yang teruk secara mengejutkan.
- Lelah Dan sesak nafas.
-Najis berdarah akibat berlaku lima di usus.


Punca Bakteria E. coli Boleh Berjangkit

- Minum Susu yang tidak dipasteurisasi atau susu mentah yang tidak diproses dengan betul.
- Makan daging lembu matang ( di dalam ada banyak daging merah muda ).
- Makan makanan mentah ( daging ) yang tersenarai.
- Minum air tercemar atau tidak dimasak dengan betul.
- Bekerja dengan ternakan seperti lembu, kambing, kerbau, kuda Dan sebagainya.
- Makan buah-buahan Dan sayur-sayuran yang tidak di basuh dengan baik.

P/S - Boleh juga ikuti di laman sesawang kidhealth.org.

14 ulasan:

  1. Macam pelik je nama penyakit tu kan..semoga pm cepat sembuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita doakan agar DS.Najib cpt sembuh.

      Padam
  2. semoga cepat sembuh......bantulah rakyat dengan buat pemotongan gaji pak2 menteri semua...

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Insya Allah jika adabisa kelapangan.

      Padam
  4. semoga DS Najib cepat sembuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah... nampaknya semalam dah kembali bertugas.

      Padam
  5. daging ayam masak kari
    waktu banjir datang menari
    kesian nasib perdana menteri
    terkena jangkitan e-coli

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dagin dimasak buat rendang,
      Untuk dihidang para tetamu,
      Menteri lain turun padang,
      Sama-sama membantu tanpa jemu.

      Padam
  6. E-coli ( teringat coli) masih ok berbanding wabak Ebola

    BalasPadam
  7. mudah2an mangsa banjir yg lain tak terkena penyakit yg sama

    BalasPadam
  8. salam admin,

    moga PM cepat sembuh.... byk kerja nak jaga negara ni :)

    BalasPadam

Jom blogwalking dan komen anda di sini. Kerjasama anda saya ucapkan jutaan terima kasih.

Saya balas kunjungan anda nanti.

Sekian......

Dikuasakan oleh Blogger.