sensasi2020

Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan | sensasi2020 Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan - sensasi2020

Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan

Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan. Lutut merupakan anggota badan yang sangat bernilai. Ia membantu kita bergerak, berjalan, berlari, naik tangga dan sebagainya. Jika sakit lutut, akibatnya kita sukar untuk melakukan aktiviti harian. Sakit lutut biasanya menyerang golongan orang yang berusia, tidak terkecuali juga terkena kepada golongan muda yang aktif bersukan, berat badan yang berlebihan.



Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan


Ramai rakyat Malaysia yang terkena penyakit yang dikenali sebagai "Sakit Lutut". Kenapa ianya berlaku? Persoalan ini akan kita huraikan secara terperinci nanti agar masyarakat kita sentiasa menjaga lutut mereka dengan cara yang betul dan selamat.  Ia perlu dirawat dengan segera agar ia tidak terus melarat. Jalan terbaik adalah "Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat".


Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan



Sakit Lutut, Sakit Sendi, PRO Kas
Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan iaitu PRO Kas


Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan iaitu gunalah PRO Kas. Anda percaya atau pun tidak? Produk yang terbukti berkesan untuk merawat sakit lutut, tulang, sengal sendi dan memberi kesegaran kepada badan agar kembali bertenaga. Satu produk baru yang patut anda gunakannya. Ia mengandungi bahan-bahan semulajadi yang terpilih amat sesuai untuk merawatinya. Untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan PRO Kas, boleh baca di perenggang bawah nanti.


Jenis-Jenis Sakit Lutut


Ada banyak jenis sakit lutut yang biasa kita temui. Ada pelbagai peringkat sakit lutut yang dialami. Ia akan lebih teruk jika dibiarkan tanpa rawatan yang khusus dan betul. Ikuti jenis-jenis sakit lutut:


  • Artritis Degeneratif - Pergerakan lutut yang kerap boleh mengakibatkan kerosakan teruk tulang, tendon dan rawan lutut. Hausan pada sendi lutut boleh terjadi pada permukaan tulang yang terletak bersebelahan dan akan bergesel lalu mengakibatkan ianya menjadi sakit.

  • Ligamen Terseliuh - Ligamen yang sedikit terhantuk akibat terjatuh dan mengakibatkan terseliuh dan mula membengkak.

  • Bursitis dan Tendenitis - Pergerakan lutut secara berlebihan melalui senaman secara berpusing dengan tiba-tiba, menendang atau membengkokkan kaki boleh menyebabkan radang pada struktur lutut.

  • Meniskus Koyak - Pemusingan dan pemampatan secara berulang-ulang dan mengejut boleh mengakibatkan meniskus terkoyak. Ia akan menjadi bertambah sakit jika menaiki tangga, berlari dan melompat.


Punca Sebenar Sakit Lutut


Kebanyakan kita sudah ketahui berkenaan sakit lutut tetapi masih ramai yang tidak tahu kenapa terjadinya sakit lutut dan selalunya menyerang masyarakat kita? Ia juga dikenali sebagai radang sendi lutut dan tulang disekelilingnya. Ada banyak punca sakit lutut yang biasa terjadi. Antaranya adalah seperti berikut:


  • Kepala Lutut - Ia beralih tempat dan tidak berada di kedudukannya. 

  • Tendinitis - Radang pada tendon, rasa sakit dan ngilu pada sendi lutut. Ianya terjadi bila terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal. 

  • Osteoarthritis - Ditakrifkan sebagai rosak pada rawan sendi lutut dan semakin nipis. 

  • Medial Plica Syndrome - Ia berlipat pada lapisan tisu sendi lutut dan ia akan mula membengkok dan rasa sakit bila bergerak. 

  • Osgood/Schlatter Syndrome - Ia adalah benjolan di bahagian bawah lutut. Ia terasa sakit mengikut keadaan semasa. Ia akan sakit jika ada pergerakan. Ia sentiasa terkena pada pemain bola sepak, bola keranjang, bola jaring, lompat jauh, lompat tinggi dan sebagainya. 

  • Iliotibial Band Syndrome - Ia sejenis tisu yang terdapat dari pinggul ke betis. Pergerakan yang berlebihan boleh terjadinya bengkak dan ia kelihatan merah pada kulit luar lutut. 

  • Serpihan Tulang (Bone Chips) - Ia biasa berlaku akibat kemalangan. Ketika berlaku kemalangan, struktur lutut bergegar, maka berlakukan pecahan dan serpihan dan serpihan itu terperangkap di antara ruang sendi. Kesan kesakitan akan lebih teruk dan mula membengkak. 

  • Bursitis - Berlaku kebengkakkan pada selaput yang mengandungi bendalir pelincir. Ia disebabkan banyak bergerak, berlari, terjatuh dan terlalu kerap atau terlalu lama berjalan. 


Makanan Perlu Dielak Jika Sakit Lutut


  • Makanan Berminyak - Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak yakni yang bergoreng seperti nasi goereng, mee goreng, ikan goreng, telur goreng dan sebagainya. Lebihkan dan banyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. 

  • Kandungan gula - Kurangkan pengambilan makanan yang bergula yakni makanan yang manis-manis seperti kuih-muih, minuman dalam tin berkarbonat, air tebu dan sebagainya. "Kurangkan manis dalam makanan, lebihkan manis dalam senyuman". 

  • Karbohidrat - Walaupun ianya sumber tenaga tetapi elakkan daripada mengambil secara berlebihan seperti nasi, roti, telur putih, ubi kentang, biji-bijian, buah jeruk, produk tenusu dan sebagainya. Ia mengandungi glukosa yang amat tinggi. 

  • Tembakau dan alkohol - Hisap rokok dan minuman keras perlu dihentikan. Ia punca segala penyakit, lebih lagi berkaitan sakit lutut dan sakit sendi seperti gout. Pilihlah gaya hidup yang sihat untuk kesihatan anda. 

  • Bahan pengawet dan garam - Cegah dan berpantang dengan cara tidak mengambil makanan yang telah diawet atau garam yang berlebihan. Kita tahu makanan yang telah diawet sangat tidak sesuai untuk dimakan. Antara barang yang diawet dan kandungan garam yang tinggi seperti buah jeruk, telur masin, ikan kering, ikan masin basah dan sebagainya.


Cara Kurangkan Sakit Lutut


  • Elak daripada bergerak secara berlebihan dan rehat dengan cara duduk sekejap tetapi jangan duduk terlalu lama pula kerana otot akan menjadi lemah sekaligus memburukkan lagi keadaan sakit lutut.
  • Menggunakan ais untuk membantu mengurangkan kesakitan dan bengkak pada lutut.
  • Mengambil ubat penahan sakit jika terasa amat sakit pada lutut.
  • Mengambil ubat jenis glukosamines dan chondroitin agar dapat memulihkan kondisi rawan bagi mengelakkan ianya bertambah teruk.
  • Memulihkan otot-otot paha dan betis dengan rawatan fesioterapi agar ia dapat melaraskan pergerakan lutut dengan sempurna.
  • Menyuntik pelincir tiruan (Hyaluronic Acid) untuk membantu melincinkan kembali pergerakan lutut.
  • Guna tongkat jika ada rasa sakit pada lutut. Jangan malu menggunakannya kerana ia dapat membantu meringankan kesakitan yang dialami.
  • Rawatan akurpunktur, teknik rawatan tradisional terkenal cina. Ia adalah rawatan tusukan jarum halus pada beberapa titik tumpuan tubuh bagi mengurangkan sakit lututyang dialami.
  • Jangan menggunakan kasut yang ketat dan keras kerana ia memberi tekanan dan bebanan pada lutut.
  • Minta nasihat pada pakar perubatan seperti doktor dengan segera jika baru sakit lutut agar rawatan awal itu sempat membantu mengelakkan kemudaratan pada masa akan datang.  


Rawatan Sakit Lutut Cara PRO Kas


Kegunaan dan Manfaat PRO Kas

PRO Kas Untuk Sakit Lutu: Cara Rawatan paling Berkesan
PRO Kas



  • Sakit Lutut - Tidak dapat berdiri dalam waktu yang lama, sukar untuk berjalan, mengerjakan solat dan menjalankan aktiviti harian. Berikhtiarlah dengan keadah rawatan yang paling berkesan PRO Kas. 

  • Sengal Sendi - Anggota badan yang kerap terasa lenguh, kebas pada sebelah bahu dan terasa sengal-sengal di leher dan juga pada sendi-sendi anggota badan. Bolehlah diselesaikan dengan menggunakan PRO Kas. 

  • Tulang - Pergerakan akan terbantas dan terbantut kerana masalah dalaman yang berkaitan dengan tulang. PRO Kas adalah produk yang berkesan untuk masalah ini. 

  • Kesegaran - Badan anda terasa lesu, lemah, tidak bermaya dan kepenatan kerana melakukan pekerjaan seharian. Dapatkannya kembali kesegarannya! Anda akan rasa segar dan kembali bertenaga dengan menggunakan PRO Kas. 


Bahan Terdapat Pada PRO Kas Sesuai Untuk Sakit Lutut


  • Aloe Vera - Antioksidan, antibiotik yang bekerja sebagai stimulator pertumbuhan sel dan membaiki bekas luka dan sifat inhibitor nyeri. 

  • Soya - Mengandungi 50% protein bagi setiap 100g kacang soya, merupakan 2x lebih daripada kacang tanah, 11x lebih daripada susu dan 3x lebih daripada telur! 

  • Vitamin & Mineral - Kaya vitamin dan mineral seperti kalsium, sodium, besi, kalium, mangan, seng, asam folat, pelbagai jenis vitamin, asam amino. 

  • Delima - Mengandungi vitamin c sebagai penurun risiko arthiritis dan ianya baik untuk tulang. 

  • DMSO - Pembawa bahan-bahan Pro KAS masuk ke dalam anggota badan dengan menggunakan teknologi nano dengan membetulkan DNA tanpa perlu melakukan pembedahan. 

  • Menthol - Mempunyai anestetik tempatan dan kualiti counterirritant, dan ia digunakan secara meluas untuk melegakan sakit otot. 


Artikel Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan ini sangat sesuai untuk semua orang yang ada penyakit berkaitan "Sakit Lutut" dan "Sakit Sendi". Rawatan dengan PRO Kas sangat sesuai untuk anda. Ia adalah penawar paling mujarab. Boleh dapatkannya di PRO Kas dengan segera jika ada keluarga anda yang terkena. Ia terbukti berkesan dan amat sesuai untuk semua golongan.

38 Komentar untuk "Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan"

Huhu.. Betul tu..lutut merupakan perkara penting yang harus diberikan perhatian yang sewajarnya.. Jangan ikut sedap nak buat aje.. Kelak diri yang merana..hehe

setiap penyakit ada penawarnya. Diharap produk baru dapat membantu mengurangkan kesakitan pada lutut.

orang ada sakit gout juga akan sakit lutut.

seram pulak baca pasal sakit lutut ni...seriauuu!

sekali jatuh sakit kena sakit lutut nih.. herghh nak buat apa2 pun susah.. lagi nak berjalan... sabor jerla... ubat ini insyallah sedikit sebanyak membantu

Bila umur sudah meningkat ke peringkat 40-an, mulalah terasa sakit ddi lutut sedkit, bolehlah buat rawatan awal jika ia dah mula menyerang kita.

Begitulah yang kita harapkan. PRO Kas produk baru, mungkin ianya yang terbaik. Bolehlah kita cuba nanti.

Yup...betul tu bro...sakit lutut ini disebabkan sakit gout pun ada.

S\Tiada siapa yang mahu terkena penyakit, bukan sakit lutut sahaja, penyakit lain pun perlu dielak.

Yalah... bila terjatuh dan terhantuk kepala lutut di batu atau di tempat yang keras, bukan main sakit lagi. Semoga PRO Kas yang digunakan untuk sapu....mudah-mudahan mujarab.

Ooo rupanya ada makanan yg perlu dielakkan bila sakit lutut ya.
Ingatkan takda pantangnya..:-)

Macam2 rupanya penyebab sakit lutut nih.. baru tahu..

banyak info yang dikongsikan, semoga berjaya diucapkan, boleh juga nak cuba produk ni, mana tahu serasi kan ;)

nice sharing...tengok botol ingatkan ubat ape la :p

Menarik produk ni bro.. mmg akan cari nanti. Lutut ni ada lenguh2 terutama bila waktu sejuk disebabkan kemalangan bersukan dulu.. Thanks sharing.. :)

Good Luck tuk bang kamil tau.
As usual bang kamil penuh dengan info-info menarik :)

Yup.... apa saja yang kita makan akan memberi kesan kepada kesihatan kita. Makanan yang berkhasiat sesuai untuk penjagaan kesihatan kita dan begitu sebaliknya.

Yup produk ZpRO Kas masih baru, kena cuba dulu baru tahu kesan pada lutut kita nanti.

Saya pun nak cuba jgk lah.... rasanya tak sampai RM100.

Wa bagus ni En. Kamil. Mana nak dapat ni ya?

Sakit lutut memang tak kenal usia sebenarnya. Perlu rawatan segera.

Trm kasih sudi berkunjung ke blog naif saya ya

bisa saya gunakan nih.
kayaknya berguna.
Bloggedewek

Dimana boleh dapatkan produk pro kas ini ya?

Nak order macam mana ye

Nak order macam mana ye

Perkongsian yg sangat bermanfaat. :)

penawar sakit sendi

Nice blog and article, thanks for sharing.

artikel ini bisa sangat membantu untuk orang yang mengalami sakit lutut, makasih banyak uncle.

Terima kasih untuk maklumat. Kami dari wong medical centre menggunakan 4 kaedah untuk masalah sakit lutut yang merupakan gabungan ubat herba , urut, akupunktur dan infraray. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi kami di 0124520077 .

Salam para POKERMANIA....
Dalam Event Ulang Tahun Poker99.net situs poker online terbaik & terpercaya mengadakan
Hot Promo Poker99.net Edisi Ramadhan :
- Bonus Extra Deposit 10% ( Max 50Ribu )
- Dalam 1 hari bonus hanya di berikan 1 kali
- Maksimal bonus yang di berikan 50.000 / hari
- Pengambilan bonus harus di konfirmasi ke live chat terlebih dahulu
- Minimal turn over harus mencapai 3x dari nilai deposit anda
NB : jika ada terdapat unsur kecurangan maka bonus akan kami tarik kembali

Mari segera daftarkan diri anda dan nikmati bonus deposit nya setiap hari :)
LINK >>> http://poker99.co/

Jangan Lupa Memberitahukan Promo Menarik ini kepada Kerabat Anda.
Silakan hubungi kontak kami di :
WEB : http://poker99.net/
LINK ALTERNATIF : http://kartu99.net/
LIVECHAT : http://bit.ly/1TTxFqq / http://bit.ly/1WCbo4A
FB : http://bit.ly/1TP3NJ2
PiN BB : 5C0356AE
WA : +669 8314 500
YM : Poker99_cs1

jadi gitu ya..klik.. http://bit.ly/29Uot2z

Terima kasih infonya

prokas ni memang bagus, pernah try

musuh utama bagi orang yang berusia..

Saya lutut tak sakit sebab saya just blogwalking..haha

Jemputlah ke rumah ya admin
Terima kasih.

hurmmm, boleh try benda ni nanti

Sakit lutut tak sanggup la. Tapi nak jaga makan tu pun satu hal. Terima ksih berkongsi ye

mantab sob artikelnya.. sukses selalu

Jom blogwalking dan komen anda di sini. Kerjasama anda saya ucapkan jutaan terima kasih.

Saya balas kunjungan anda nanti.

Sekian......

Back To Top