Semakan Status BR1M 2016

Semakan Status BR1M 2016 | Penerima BR1M sebelum ini dan pemohon baru boleh menyemak status mereka mulai 5 Disember dan akan berakhir pada 31 Disember 2015 atau sebelum penagihan wang BR1M ke akaun bank penerima. Ianya penting untuk memastikan anda layak menerima wang tersebut pada tahun 2016 nanti.


Semakan Status BR1M 2016
Semakan Status BR1M 2015

Semakan Status BR1M 2016

Anda sebagai penerima BR1M sebelum ini hendaklah menyemak status anda agar setiap jadual penerimaan agihan wang BR1M terus dapat dinikmati tanpa bermasalah. Wang tersebut akan dikreditkan ke akaun bank anda yang telah diisi pada tahun sebelumnya atau pun tahun lepas.

Ada 5 status semakan yang terdapat di dalam data maklumat e-BR1M. Anda perlu memastikan di mana status anda nanti. Saya senaraikan status tersebut agar anda dapat mengetahui maklumat yang tercatat ketika anda semak nanti.


Semakan Status BR1M 2016
Samakan Status Pemohonan BR1M 2016

  • Pemohonan Diterima - Permohonan Tuan Telah Berjaya Didaftar
  • Permohonan Dalam Proses - Permohonan Tuan Dalam Proses Semakan Dan Verifikasi Kelayakan.
  • Permohonan Lulus - Permohonan Tuan Telah Diluluskan/Berjaya
  • Permohonan Tidak Lulus - Permohonan Tuan Tidak Diluluskan/Tidak Berjaya
  • Status Kredit Tidak Berjaya - Surat makluman lulus Gagal Kredit akan diposkan kepada pemohon dan pemohon perlu membawa surat tersebut bersama kad pengenalan asal untuk penunaian di Bank Simpanan Nasional (BSN) sahaja.

Agihan Pembayaran BR1M 2016

Segala agihan pembayaran BR1M 2016 akan dibuat mengikut jadual. Empat kali penerima akan dapat dalam setahun. Ia bermula pada Januari, April, Jun dan terakhir pada bulan September kecuali individu bujang yang berpendapatan RM2,000 ke bawah, hanya akan dapat RM400 pada 28 Januari 2016.


Semakan Status BR1M 2016
Jadual Agihan Pembayaran BR1M 2016

Penerima BR1M akan dapat mengikut jadual yang telah disediakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Di bawah adalah tarikh yang telah mereka tetapkan agar semua penerima boleh mengetahui lebih awal. Empat kategori penerima yang dapat BR1M 2016.

  • E-Kasih (RM1,000 dan ke bawah) 
                                                        - 28 Januari 2016 (RM250)
                                                        - 28 April 2016 (RM250)
                                                        - 23 Jun 2016 (RM300)
                                                        - 28 September 2016 (RM250)
                                                        - Keseluruhan mereka dapat RM1,050

  • Isi Rumah (RM3,000 dan ke bawah)
                                                            - 28 Januari 2016 (RM250)
                                                            - 28 April 2016 (RM250)
                                                            - 23 Jun 2016 (RM250)
                                                            - 28 September 2016 (RM250)
                                                            - Keseluruhan mereka dapat RM1,000

  • Isi Rumah (RM3,001 - RM4,000)
                                                       - 28 Januari 2016 (RM200)
                                                       - 28 April 2016 (RM200)
                                                       - 23 Jun 2016 (RM200)
                                                       - 28 September 2016 (RM200)
                                                       - Keseluruhan mereka dapat RM800

  • Individu Bujang (RM2,000 dan ke bawah) - 28 Januari 2016 (RM400)

Sila Klik Jadual Pembukaan kaunter BR1M di semua cawangan LHDN Malaysia. Boleh rujuk bilakah masa yang mereka (LHDN) buka supaya senang untuk membuat semua urusan berkaitan BR1M nanti. Jangan lupa kongsikan artikel ini "Semakan Status BR1M 2016" yang anda baca ini kepada sanak-saudara dan rakan-rakan sekalian.

Jika ada apa-apa masalah dan sebarang pertanyaan boleh rujuk dan hubungi alamat tertera di bawah,

  • Hotline BR1M MOF:  03-88824565 dan 03-88824566
  • Hotline BR1M LHDNM: 1-800-88-2716
  • eMel: br1m@treasury.gov.my 
  • Faksimili BR1M MOF: 03-88823933
  • Sekretariat BR1M: Pejabat Belanjawan Negara
                                   Kementerian Kewangan Malaysia
                                   (MOF), Presint 2, 62592, Putrajaya.


Kesimpulannya:

Nasihat saya gunalah wang yang diperolehi daripada BR1M untuk membuat perkara yang boleh memberi kebaikan kepada kita dan keluarga. Jadilah penerima yang bijak demi agama, bangsa dan negara.

Kongsikan Artikel Ini :
+
Sebelumnya
« Post Sebelumnya
Seterusnya
Post Seterusnya »
34 Komentar untuk "Semakan Status BR1M 2016"

tak dapat.. malas nak semak..hehehe

untungla sapa yang dapat tu

Berita baik bagi yang dapat Br1m.

Seronok lah mereka yang daapat br1m.

mantap tuh dapat untung banyak

untung la siapa yang dapat brim tu

Memanglah...yang tak dapat BR1M, tak perlulah semak.

Memang banyak untung, siapa yang dapat. RM1000 utk setahun, 4 kali bayar. Sekali dapat RM250.

Dah boleh semak sekarang. Saya pun ada semak. Permohonan lulus diterima/lulus.

Berita yang ditunggu-tunggu oleh penerima BR.

Dah pasti bolehl dapay sekiranya dah dapat sebelum ini.

itulah sebabnya ramai masih suka si dia

Hari ni last kan? jadi mereka yang belom kemaskini or daftar better buat sekrang. hehe.

Tak sabar nak dapat brim taun depan.. ehehe

Wah, ramai yang dah mula check status ni

alhamdulillah...rezeki jangan ditolak..musuh jgn dicari....

Rezeki jangan di tolak... tapi malas nak semak sbb tak dapat

Memang beruntung buat sediapa saja yang dapat.

Jangan lepas peluang yang baik ini.

Yakah pada 28 Januari 2016, pasti boleh dapatkan? Apa nak buat dengan duit tersebut.

Cepat check, jika ada masalah bolehlah terus berurusan dengan LHDN terdekat untuk buat s

Ha..ha...lama tak dengan peribahasa seupama ini.

Yalah... kalau dah pasti tidak dapat tak perlulah kita semak.

saya tak pernah register, rasa macam tak layak

Kalau tak layak, tak usahlah daftar nanti silap-silap kena bayar incometax.

alamak..lambat nak daftar. Xpala, bukan rezeki :)

info yang beri manfaat pada orang lain :) nenek saya pun dapat brim

br1m yg lepas saya dapat,lepas semak,pun kata saya dapat...tapi lepas check acc bank,x dpt pun..

br1m yg lepas saya dapat,lepas semak,pun kata saya dapat...tapi lepas check acc bank,x dpt pun..

Alamak tak perasan pula :(

Tahun ni kena updates kat mana ye BRIM ni?


Coway Air Purifier

Jom blogwalking dan komen anda di sini. Kerjasama anda saya ucapkan jutaan terima kasih.

Saya balas kunjungan anda nanti.

Sekian......

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2015 sensasi2020 - All Rights Reserved
|Template ByKunci Dunia | Design By sensasi2020
Back To Top